ØRESUNDSBROEN

oresund

LOKATION

København/Malmø

KLIENT

Øresundskonsortiet

BYGGEÅR

1996-2000

PARTNERE

Ove Arup & Partnere
Setec TPL,
Gimsing & Madsen Consulting Engineers A/S
Georg Rotne
Sundlink Entreprenører HB

Sverige og Danmark er blevet forenet over Øresund med en vej- og jernbaneforbindelse, Øresundslink, som samlet består af en bro, en kunstig ø, en tunnel og en kunstig halvø, hvilket giver en totallængde på 15,8 km. Broens samlede længde er 7,8 km.

Fra begge endevederlag går broramperne op med en lige gradient til en 57 m navigationshøjde over Flinterenden nær ved bromidten. Gennemsejlingsspændet er 490 m, det længste spænd for en kabelstagsbro i verden, der både rummer motorvej og jernbane. Kabelsystemet består af to lodrette kabelplaner i harpesystem med kablerne befæstet til fritstående indspændte pyloner. Typiske tilslutningsfag har en spændvidde på 140m.

I hele længden af broen består overbygningen af 10 m høje V-gitterdragere, der er forbundet foroven med et betondæk til en kompositkonstruktion. De to jernbanespor bæres af betontrugprofiler, der er understøttet på tværbjælker mellem underflangen af gitterdragerne.

Tilslutningsfagene er kontinuerlige over en længde på 1.250 – 1.750 m, og i hovedspændet er hoveddragerne kontinuerlige over en længde på 1.092 m, omfattende navigationsspændet og de to sidespænd på skråstagsbroen, hvilket giver et samlet antal ekspansionsfuger på syv.

Konstruktionen af broen startede i juli 1996, og broen blev bygget på rekordtid på kun fire år. Den blev færdiggjort og indviet i år 2000.



© ISC Consulting Engineering A/S | Øster alle 31, DK-2100 Copenhagen Ø | Email:info@isc.dk | Tel: +45 35 27 88 00 | CVR: 26340713 | Disclaimer