TP 30 jernbanebro – en del af den nye Ringstedbane ved Vallensbæk– projekteret af ISC Rådgivende Ingeniører A/S, er blevet tildelt den præstigefyldte IABSE Konstruktionspris 2018. Broen er 512 m lang og opført som del af en totalentreprise for Bane Danmark i et konsortium bestående af, CG Jensen, Barslund og Krilov arkitekter med ISC Rådgivende Ingeniører A/S som rådgivere.

Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 36 m over motorvejen. Det er første gang i Danmark, at der benyttes en kompositkonstruktion i forbindelse med højhastighedsjernbane.

Valget af koncept og byggemetode er i høj grad styret af hensynet til kravet om mindst mulig forstyrrelse af trafikken på motorvejen, som er en af hovedindfaldsvejene til København. Montagen af den ca. 3200 t tunge ståloverbygning blev udført således at trafikken kun blev lukket ned i to weekender.

Jernbanen krydser her motorvejen under en meget spids vinkel på henholdsvis 15,8° over de nordgående vejbaner og 21,8° over de sydgående vejbaner. Konceptet er nøje afstemt med omgivelserne med henblik på at minimere den visuelle barriereeffekt.

Jernbanen er designet for højhastighedstog, 250 km/h, og der har været særligt fokus på konstruktionens dynamiske opførsel.

Prisoverrækkelsen finder sted i april 2019.

Læs mere om broen her

Læs mere om montagen her


Seneste nyheder

ISC modtog IABSES Konstruktionspris for TP 30 Jernbanebro

2019-04-30


Sti- & Vejbroer til Københavns Inderhavn

2019-04-23


Northwester 2 Substation Topside Load Off

2019-04-17


ISC på DSE messe

2019-04-15