Den 25. april modtog ISC den præstigefyldte IABSE Konstruktionspris 2018 for TP 30 jernbanebro – en del af den nye Ringstedbane ved Vallensbæk som er projekteret af ISC Rådgivende Ingeniører A/S.

Broen er 512 m lang og opført som del af en totalentreprise for Bane Danmark i et konsortium bestående af, CG Jensen, Barslund og Krilov arkitekter med ISC Rådgivende Ingeniører A/S som rådgivere.

Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 36 m over motorvejen. Det er første gang i Danmark, at der benyttes en kompositkonstruktion i forbindelse med højhastighedsjernbane.

Valget af koncept og byggemetode er i høj grad styret af hensynet til kravet om mindst mulig forstyrrelse af trafikken på motorvejen, som er en af hovedindfaldsvejene til København. Montagen af den ca. 3200 t tunge ståloverbygning blev udført således at trafikken kun blev lukket ned i to weekender.

Jernbanen krydser her motorvejen under en meget spids vinkel på henholdsvis 15,8° over de nordgående vejbaner og 21,8° over de sydgående vejbaner. Konceptet er nøje afstemt med omgivelserne med henblik på at minimere den visuelle barriereeffekt.

Jernbanen er designet for højhastighedstog, 250 km/h, og der har været særligt fokus på konstruktionens dynamiske opførsel.

Nedenfor ses billede af broen og modtagerne af konstruktionspris (billede Banedanmark)

Se film af broen her

Læs mere om broen her

Læs mere om montagen her


Seneste nyheder

ISC modtog IABSES Konstruktionspris for TP 30 Jernbanebro

2019-04-30


Sti- & Vejbroer til Københavns Inderhavn

2019-04-23


Northwester 2 Substation Topside Load Off

2019-04-17


ISC på DSE messe

2019-04-15