Københavns Lufthavn, Kastrup
Københavns Lufthavn
2006-2007
Holm & Grut Arkitekter
Københavns Lufthavn besluttede i vinteren 2006 at etablere en ny, central sikkerhedskontrol, der både kunne give en større kapacitet og en større fleksibilitet – og dermed en kortere ventetid for passagererne. Den centrale sikkerhedskontrol placeres i den gamle Ankomstbygning midt mellem de nuværende sikkerhedskontroller i Terminal 2 og Terminal 3.
Den gamle ankomstbygning, der er karakteristisk med sine pyramideformede tage, blev opført i 70’erne som en midlertidig bygning for at sikre lufthavnens kapacitet, mens det politisk blev drøftet, om lufthavnen i sin helhed skulle flyttes til Saltholm eller forblive i Kastrup.
Lufthavnen forblev som bekendt i Kastrup – og den midlertidige bygning står endnu, og rummer i dag den Duty free shop og udgør samtidig en vigtig forbindelse mellem Terminal 2 og Terminal 3.
For at skaffe plads til den nye, centrale sikkerhedskontrol vil de nordlige fag blive nedrevet og erstattet af en ny bygning i tre etager med etageareal på ca. 5.500 m2, der for at give det nødvendige gulvareal er udkraget ca. 12m ud over vejforpladsen.
Passagererne fra Terminal 2 og Terminal 3 skal fra check-in stederne via de nuværende balkoner gå til den centrale sikkerhedskontrol, der placeres et stort, lyst rum med højt til loftet og et behageligt indeklima.
Efter selve sikkerhedskontrollen bliver passagererne ledt direkte ud igennem det Duty free shop område og kan derefter fordele sig til lufthavnens forskellige fingre og lounger.
Københavns Lufthavn, Kastrup
Københavns Lufthavn
2006-2007
Holm & Grut Arkitekter
Den københavnske S-bane er karakteriseret ved, at mange mennesker dagligt udnytter den intensivt, som et nødvendigt led i den daglige transport til og fra arbejde – eller bare til og fra byen.
Banverket, Västre Region har på strækningen Åmål-Mellerud ved Vänern opført to nye broer til erstatning for eksisterende, udtjente broer. Broerne er udført i totalentreprise af MTHøjgaard. ISC har detailprojekteret broerne.
AFIS tårnet, som ISC projekterede til Mestersvig Lufthavn i Nordøstgrønland i 1977, var en særlig udfordring idet det skulle opføres på blot 3 måneder i løbet at sommeren indtil slutningen af oktober.
Det nye servicecenter i Hundige skal supplere de eksisterende klargørings-faciliteter i Taastrup, således at DSB S-tog for fremtiden kan levere deres kunder et endnu bedre S-togsprodukt i hverdagen.
For Høje-Taastrup kommune har ISC projekteret en ny stibro over Roskildevej ved Baldersbrønde. Den oprindelige stibro blev i efteråret 2007 påkørt af en lastvogn, der ikke havde sænket sin kran. En udskiftning af den oprindelige bro var derfor nødvendig. ISC’s opgave har omfattet rådgivning i alle fase fra den oprindelige bro var fjernet til den nye stibro er på plads.
Fodgængerbroen over Gladsaxe Ringvej ved Buddinge er etableret for at opnå en trafiksikker adgang til Gladsaxe Gymnasium. Gladsaxe Ringvej er en firesporet vej med midterrabat, hvorfor broen er udført med en spændvidde på 2 x 17 m.
Projektet CSC Phase II indgår som et centralt element i CPH´s vækstplan Expanding CPH, der skal sikre kapacitetsforøgelse fra nuværende 25mill passagerer frem mod 40mill passagerer årligt.
For CG Jensen A/S har vi den seneste årrække detailprojekteret og udført værkstedstegninger til et større antal sti- og vejbroer til Københavns Inderhavn.
Gang- og cykelbro over inderhavnen i forlængende af Vester Voldgade lidt syd for langebro. Den er udført som en dobbelt svingbro der er momentstiv i midten.
ISC Rådgivende Ingeniører A/S har i samarbejde med Cubo Arkitekter, Møller & Grønborg A/S, Dansk Energimanagement & Esbensen A/S samt specialkonsulenterne Frie Jernbanekonsulenter og Niras projekteret Viborg baneby og gymnasium.
I sommeren 2015 vandt ISC/Per Aarsleff opførelsen af Dalbroen over Tvis Å i totalentreprise. Broen er en del af Vejdirektoratets igangværende motorvejsbyggeri på strækningen Herning-Holstebro.
ISC har projekteret Danmarks første komposit jernbanebro. Broen er en 512 meter lang jernbanebro og en del af Banedanmarks nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted.
Det nye operahus i København er bygget på en ø ud for Holmen, og er placeret i Amalienborg aksen. Dokøen tilhørte tidligere den danske flåde med flådeskibsværft. I forbindelse med den nye plan for placering af Operahuset blev Dokøen adskilt ved to gravede kanaler fra naboøerne benævnt sydøen og nordøen.
Den nye vejbro over North River i Thule basen er sandsynligvis den nordligste vejbro af den størrelse, der er bygget her på 77° nordlig bredde. Broen har 60 m frit spænd og krydser North River, som løber parallelt med landingsbanen i Thule lufthavn.