LOKATION

København/Malmø

KLIENT

Øresundskonsortiet

BYGGEÅR

1996-2000

PARTNERE

Ove Arup & Partnere Setec TPL,
Gimsing & Madsen Consulting Engineers A/S,
Georg Rotne Sundlink Entreprenører HB

Sverige og Danmark er blevet forenet over Øresund med en vej- og jernbaneforbindelse, Øresundslink, som samlet består af en bro, en kunstig ø, en tunnel og en kunstig halvø, hvilket giver en totallængde på 15,8 km. Broens samlede længde er 7,8 km.

Fra begge endevederlag går broramperne op med en lige gradient til en 57 m navigationshøjde over Flinterenden nær ved bromidten. Gennemsejlingsspændet er 490 m, det længste spænd for en kabelstagsbro i verden, der både rummer motorvej og jernbane. Kabelsystemet består af to lodrette kabelplaner i harpesystem med kablerne befæstet til fritstående indspændte pyloner. Typiske tilslutningsfag har en spændvidde på 140m.

I hele længden af broen består overbygningen af 10 m høje V-gitterdragere, der er forbundet foroven med et betondæk til en kompositkonstruktion. De to jernbanespor bæres af betontrugprofiler, der er understøttet på tværbjælker mellem underflangen af gitterdragerne.

Tilslutningsfagene er kontinuerlige over en længde på 1.250 – 1.750 m, og i hovedspændet er hoveddragerne kontinuerlige over en længde på 1.092 m, omfattende navigationsspændet og de to sidespænd på skråstagsbroen, hvilket giver et samlet antal ekspansionsfuger på syv.

Konstruktionen af broen startede i juli 1996, og broen blev bygget på rekordtid på kun fire år. Den blev færdiggjort og indviet i år 2000.

LOKATION

København/Malmø

KLIENT

Øresundskonsortiet

BYGGEÅR

1996-2000

PARTNERE

Ove Arup & Partnere Setec TPL,
Gimsing & Madsen Consulting Engineers A/S,
Georg Rotne Sundlink Entreprenører HB


“Hærvejsbroen” – Viborg Banebro

ISC Rådgivende Ingeniører A/S har i samarbejde med Cubo Arkitekter, Møller & Grønborg A/S,  Dansk Energimanagement & Esbensen A/S samt specialkonsulenterne Frie Jernbanekonsulenter og Niras projekteret Viborg baneby og gymnasium.

Dalbro - Tvis Å

Dalbro – Tvis Å

I sommeren 2015 vandt ISC/Per Aarsleff opførelsen af Dalbroen over Tvis Å i totalentreprise. Broen er en del af Vejdirektoratets igangværende motorvejsbyggeri på strækningen Herning-Holstebro.

TP30 Ringstedbanen

ISC har projekteret Danmarks første komposit jernbanebro. Broen er en 512 meter lang jernbanebro og en del af Banedanmarks nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Odins Bro

Den 9. september 2009 erklærede Odense´s borgmester ved en udstilling af konkurrenceforslag til Odins Bro forslag indsendt af ISC Rådgivende Ingeniører A/S som vinder af konkurrencen. Broanlægget omfatter en 900 m lang bro omfattende en krydsning af den 80 m brede Odense Kanal.

Broer til dokøen (Operaen)

Det nye operahus i København er bygget på en ø ud for Holmen, og er placeret i Amalienborg aksen. Dokøen tilhørte tidligere den danske flåde med flådeskibsværft. I forbindelse med den nye plan for placering af Operahuset blev Dokøen adskilt ved to gravede kanaler fra naboøerne benævnt sydøen og nordøen.

North River Bro, Thule

Den nye vejbro over North River i Thule basen er sandsynligvis den nordligste vejbro af den størrelse, der er bygget her på 77° nordlig bredde. Broen har 60 m frit spænd og krydser North River, som løber parallelt med landingsbanen i Thule lufthavn.

“Hærvejsbroen” – Viborg Banebro

ISC Rådgivende Ingeniører A/S har i samarbejde med Cubo Arkitekter, Møller & Grønborg A/S,  Dansk Energimanagement & Esbensen A/S samt specialkonsulenterne Frie Jernbanekonsulenter og Niras projekteret Viborg baneby og gymnasium.

Dalbro - Tvis Å

Dalbro – Tvis Å

I sommeren 2015 vandt ISC/Per Aarsleff opførelsen af Dalbroen over Tvis Å i totalentreprise. Broen er en del af Vejdirektoratets igangværende motorvejsbyggeri på strækningen Herning-Holstebro.

TP30 Ringstedbanen

ISC har projekteret Danmarks første komposit jernbanebro. Broen er en 512 meter lang jernbanebro og en del af Banedanmarks nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Odins Bro

Den 9. september 2009 erklærede Odense´s borgmester ved en udstilling af konkurrenceforslag til Odins Bro forslag indsendt af ISC Rådgivende Ingeniører A/S som vinder af konkurrencen. Broanlægget omfatter en 900 m lang bro omfattende en krydsning af den 80 m brede Odense Kanal.

Broer til dokøen (Operaen)

Det nye operahus i København er bygget på en ø ud for Holmen, og er placeret i Amalienborg aksen. Dokøen tilhørte tidligere den danske flåde med flådeskibsværft. I forbindelse med den nye plan for placering af Operahuset blev Dokøen adskilt ved to gravede kanaler fra naboøerne benævnt sydøen og nordøen.

North River Bro, Thule

Den nye vejbro over North River i Thule basen er sandsynligvis den nordligste vejbro af den størrelse, der er bygget her på 77° nordlig bredde. Broen har 60 m frit spænd og krydser North River, som løber parallelt med landingsbanen i Thule lufthavn.

HT Busserviceanlæg Ballerup

Busserviceanlægget i Ballerup for Hovedstadsområdets Trafikselskab er dimensioneret til vedligehold og parkering af ca. 80 busser. Bygningskomplekset omfatter værkstedshal, vaske- og klargøringshal, lagerhal, kontor- og kantinebygning samt centerhal, alle udført med kælder.

Sundsvallbroen

ISC har med joint venture PBM projekteret Sundsvallbroen. Broen krydser Sundsvallfjorden, ligger ca. 400 km nord for Stockholm på Sveriges østkyst ud til Den Botniske Bugt, og den er et meget savnet led i nord/syd motorvejen E4, der går fra Stockholm langs den Botniske Bugt helt op til Sveriges nordligste grænse.

CPH CSC Phase II

Projektet CSC Phase II indgår som et centralt element i CPH´s vækstplan Expanding CPH, der skal sikre kapacitetsforøgelse fra nuværende 25mill passagerer frem mod 40mill passagerer årligt.