TP 30 MONTAGE – STØRSTEDELEN AF TP 30 er MONTERET

2015-08-25

Montagen af TP30, som er betegnelsen for den 512 meter lange, to-sporede komposit jernbanebro, den første i Danmark af den art, over motorvejsudfletningen ved Vallensbæk, er nu godt fremskredet.

Af de i alt 26 stålelementer (19 broelementer og 7 tværdragere) er alle ankommet til den tidligere færgehavn i Korsør og 19 elementer er monteret over to weekender. Det er enestående i Danmark at et byggeri af et stort bygværk som dette, kan gennemføres med den minimale gene for trafikafviklingen, der har været her, i forhold til traditionel bygning af motorvejsbroer.

De sidste 7 elementer monteres efter planen i slutningen af september, dog uden lukning af motorvejen.

Losningen af elementerne i Korsør er sket ved hjælp af flydekranen Samson og den videre transport til byggepladsen skete under politieskorte på multiwheelers med 25 aksler med hver 8 hjul.

I Vallensbæk monteredes de op til ca. 200 tons tunge elementer ved hjælp af to store mobilkraner (500t/400t), der med stor præcision lagde elementerne op på pillerne, der i forvejen var forberedt med montagestyr og midlertidige fastholdelser.

Svejsning af de mange montagestød pågår fra specialfremstillede, inddækkede hængeplatforme.

Montagen er foregået efter planen og motorvejen har begge gange kunnet åbnes for trafik igen helt som aftalt.

Næste fase i færdiggørelsen af broen er støbning af betondækket.

Stilladset til denne støbning er en avanceret konstruktion, der hviler på stålkassedragernes overflange, og flyttes i takt med støbningen, der sker i op til ca. 20m lange felter.

På denne måde kan udstøbningen af de ca. 3700m3 beton ske uden gener for trafikken på motorvejen.